Conclusie, hoe vond ik 40 dagen zonder suiker?

Waar ben ik blij mee?

Ik ben heel erg blij dat ik 40 dagen lang heel bewust met eten bezig ben geweest, heel veel nieuwe lekkere recepten heb ontdekt en nu weet welke producten geen suiker (en weinig andere toegevoegde stoffen) bevatten. Ik ga een hele hoop recepten blijven gebruiken en ik heb weer helemaal de lol in koken teruggevonden. Verder heb ik nu een kast vol leuke nieuwe producten die ik eerst niet gebruikte zoals kokos producten, granola, agavesiroop, cacaonibs en nog veel meer. Hiermee vind ik het makkelijker om bijv. ontbijtjes op te leuken en gevarieerd te houden.

Wat vond ik minder?

Er zijn ook dingen geweest waar ik minder blij mee was en tegen aan gelopen ben. Lekkere, simpele, snelle suikervrije recepten zoeken met gevarieerde ingrediënten (niet alleen zoete aardappel, banaan, dadels en ei), kostte me soms heel erg veel tijd. Ook lukte het steeds minder goed om met weinig tijd en ingrediënten toch lekker en gevarieerd te blijven eten, dus de bereidingstijd en ingrediëntenlijsten liepen ondanks mijn voornemen toch wel op, zeker toen ik veganistisch ging eten.

Anders dan verwacht..

Qua energie had ik meer verwacht. Ik heb me goed gevoeld, maar niet beter dan normaal. Soms heb ik me zelfs slechter gevoeld dan daarvoor. In het begin vaak slap omdat ik te laat begon met nadenken over mijn volgende maaltijd (recept zoeken, boodschappen halen, koken) en op het laatst slap en vaak misselijk, waarschijnlijk omdat suikervrij en vegan niet zo’n goede combi was voor mij. Ik had verwacht me echt stukken gezonder te voelen omdat ik veel groente, fruit, noten, peulvruchten etc. at elke dag en niet meer dagelijks suikerbommetjes als chocolade, chips en koekjes naar binnen werkte. Maar dat viel erg mee. Ook nu ik sinds een tijdje ook weer af en toe m&m’s of boterhammen met Nutella eet, merk ik weinig verschil, ook niet na het eten van die suikerbommetjes.

Hoe nu verder?

Omdat ik niet ontzettend veel merkbare gezondheidsverbeteringen heb gevoeld, ga ik niet compleet suikervrij verder. Wel wil ik suikerbommetjes beperken tot het weekend. Ik zal nieuwe recepten blijven zoeken want dat heb ik erg leuk gevonden. Ook het schrappen van kant-en-klare sauzen, soepen, jams, mueslirepen e.d. bevalt me erg goed, dus dat blijf ik doen. Verder wil ik na deze toch soms extreme dagen weer erg graag terug naar het aloude alles met mate. Af en toe suiker, vlees, melkproducten en gluten. Niet te veel, maar ook niet een voedselsoort/groep compleet schrappen uit mijn dieet. Verder vooral de focus op gevarieerd, vers en zelfgemaakt. De grootste winst is voor mij dat ik koken en nieuwe recepten uitproberen weer leuk vind, dus dat ga ik vasthouden!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s