Vitaminetekort als suikervrije veganist?

Vanochtend stond ik op, poetste mijn tanden en het begon spontaan te bloeden, sorry voor de vieze details. Ik voel me verder de laatste tijd wel vaker misselijk, vooral ‘s avonds en ook vaak een beetje gammel, terwijl ik niet veel anders doe dan normaal. Ik sport meestal 2, soms 3 keer intensief per week, verder fiets ik veel, kom regelmatig buiten, zit zo vaak als mogelijk in het zonnetje, slaap genoeg en ik heb niet zoveel stress (yes, ben heel happy met mijn leven momenteel :D), dus ik had niet verwacht dus ik me gammel zou voelen. Dit bloedend tandvlees was een reden om het uit te zoeken.

Oorzaken bloedend tandvlees?

Bloedend tandvlees heeft als grootste oorzaak : slechte mondhygiëne. Ok, maar er is in mijn mondhygiënegedrag niets verandert de afgelopen tijd en normaal heb ik dit niet. Een andere reden voor bloedend tandvlees is een tekort aan vitamine B, C en D. (bron) 

Ok, dan neig ik ernaar uit te gaan van een vitaminetekort. Goed, volgende stap. Waar kan ik weer meer vitamine B, C en D vandaan halen?

Bronnen vitamine B, C en D

Vitamine B: Er zijn heel veel vitamines B, te weten B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, en B12. Samengevat zitten ze in dierlijke producten (vlees, vis, eieren, melkproducten), groenten, fruit, peulvruchten, noten en (volkoren) graanproducten. (bron)

Eiwitrijk-dieet-eiwitrijke-voeding-03

Vitamine C: Dit haal je het makkelijkst uit groenten en fruit, zoals guave, rode paprika, peterselie, kiwi, broccoli, spruitjes, aardbeien, papaya, sinaasappel en boerenkool. (bron)

650_1200

Vitamine D: Vooral uit de zon. Ongeveer 2/3de deel van de vitamine die we per dag nodig hebben, maken we aan in de zon. Het overige deel kunnen we halen uit vette vis zoals zalm en makreel. (bron)

de-zon-94

Wat doe ik momenteel om mijn vitamines binnen te krijgen?

Als ik het zo bekijk, eet en doe ik al veel om alle vitamines binnen te krijgen. Vitamine B: Ik eet veel fruit, groenten, peulvruchten, noten. Vitamine C: Ik heb in de afgelopen weken regelmatig in ieder geval rode paprika, peterselie, kiwi, broccoli, aardbeien, boerenkool en sinaasappel gegeten. Vitamine D: Verder kom ik elke dag wel even in zon, op de fiets of lekker zittend op mijn balkonnetje.

Wat doe ik niet?

Hetgeen ik echter nu al een aardig tijdje weinig tot niet eet zijn: dierlijke producten en (volkoren) graanproducten. Zou het daar dan aan liggen? Of aan de combinatie van mijn challenge: vegan én suikervrij? Want ik weet dat er prima vervangers van dierlijke producten zijn op sojabasis bijvoorbeeld maar daar zit bijna altijd toegevoegde suiker in, dus die eet ik nu niet (meer).

ba3a01c62493b8703848acf777c36666_1400096883.jpg

Wat nu? Help!

Ik maak me wel een beetje zorgen. Vooral sinds ik veganistisch eet voel ik me niet per se fitter. En dit spontaan bloedend tandvlees is geheel nieuw voor mij.

Ik ga sowieso een voedingssupplement slikken, weer af en toe (volkoren) graanproducten eten en zo nu en dan een glaasje sojamelk drinken met toegevoegde vitamine B2, B12 en calcium. Maar ik twijfel of ik moet stoppen met veganistisch eten.. Wat denken jullie? Veganistisch eten én gezond zijn moet kunnen toch? Maar kan veganistisch, suikervrij en gezond als combi ook? Ik heb bovenstaande info even snel opgezocht, maar er zijn vast mensen die zich hier al langer in verdiepen, er meer van weten en me advies kunnen geven. Ik hoor het graag!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s