Dag 16 zonder suiker en gluten

Na een dipdagje, ben ik weer vol goede moed begonnen met het opzoeken van nieuwe recepten. Dankzij een vriendin kwam ik erachter dat chicks love food een goede bron is voor lekkere, makkelijke recepten met slechts een paar ingrediënten. Dat geeft de burger moed!

IMG_5471

Ontbijt: Groene smoothie van een handje verse bladspinazie, 1 banaan, 1 geschilde sinaasappel en een schepje lijnzaad (bron)

Beoordeling: Ik heb dit lang niet aangedurfd, groenten in mijn ochtendsmoothie, leek me nogal vies eigenlijk. Maarrr deze was heerlijk, smaakte gewoon naar banaan alleen wist ik dat er lekker extra vitamientjes in zaten. Dit is een blijvertje dus.

IMG_5485

Lunch: Wortel, pompoen, gembersoepje

Ingrediënten: 1 flespompoen, 1 grote bospeen, oranje paprika, klein (2cm) stukje verse gember.  (oorspronkelijk recept)
Bereidingstijd: 15mn
Bereidingswijze: Flespompoen en wortel beetje schillen en in stukjes snijden, pitjes uit pompoen halen, in laagje water koken met deksel op de pan. Hoe meer water, hoe wateriger de soep, vindt ik persoonlijk niet zo lekker. Stukje gember schillen en in vier stukjes in de pan doen, zelfde voor paprika. Als de pompoen en wortel zacht zijn, alles pureren in de pan met een staafmixer. Evt. naar smaak zout, peper, kruiden toevoegen.
Kosten pp ongeveer: 2,50eu
Allergenen: –

Beoordeling: Mega lekker, heel erg zoet. Meestal gooi ik wat room of creme fraiche door soepen om ze romiger te maken, maar deze was al helemaal lekker van zichzelf. Absoluut een aanrader! Suikervrij, glutenvrij, lactosevrij, vegetarisch, veganistisch.

IMG_5483

Lunch: Broccoli-breekbrood met olijfolie en zeezout  (oorspronkelijk recept van Chicks love food)

Ingrediënten: 125g boekweitmeel, 75g havermout, 2 ei, 1el gedroogde Italiaanse kruiden, 50ml water (soms meer nodig), zout, peper, 1 halve broccoli, wat mais
Bereidingstijd: 40mn, waarvan 30mn oventijd
Bereidingswijze: Als je een keukenmachine hebt, gooi dan alle ingrediënten daarin muv de broccoli/mais. Heb je dat niet, meng dan in een beslagkom met een lepel/garde alle ingrediënten behalve de broccoli/mais daar elkaar. Het moet een plakkerig deeg worden. Ik heb het uiteindelijk met mijn handen tot een bol gekneed en water toegevoegd tot het bleef kleven aan elkaar. Als laatste de broccoli in kleine stukjes en mais door het deeg kneden. In een bakvorm met bakpapier het mengsel uitsmeren, ongeveer 1,5cm dik aanhouden. Afbakken in 30mn op 200 graden. Als je het nog niet gaar vindt of lekker knapperig, dan langer doorbakken.
Kosten pp ongeveer: 2,50eu
Allergenen: –

Beoordeling: Ik ben hier niet heel enthousiast over. Wat uit de oven kwam was nogal droog, melig en ik vond het alleen lekker met veel olijfolie en zeezout erop. Suikervrij, glutenvrij, lactosevrij, vegetarisch.

IMG_5507

Avondeten: Risotto met spinazie en pijnboompitjes

Ingrediënten(recept)  meer ingrediënten dan waar ik naar streef, maar het was voor een dinertje dus ik wilde uitpakken
Bereidingstijd: 30mn
Bereidingswijze(recept) 
Kosten pp ongeveer: 4,50eu
Allergenen: lactose

Beoordeling: Ik ben dol op risotto, het vergt altijd even geduld maar zo lekker. Dit recept vond ik ook heel goed, de geroosterde pijnboompitjes en kaas maakten het helemaal af. Leuk voor als je wat meer tijd hebt en iets speciaals van “restaurant kwaliteit” op tafel wil zetten.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s